Leerkracht Maurits Dollekamp: Ik voel me weer gewaardeerd. Dat geeft zoveel energie!
Maurits Dollekamp (27) koos in eerste instantie voor het onderwijs, maar switchte naar HRM. Zijn baan als HR-manager bracht hem uiteindelijk niet wat hij zocht. Hij trok de stoute schoenen aan, nam alle opgedane kennis en ervaring mee en keerde terug naar het onderwijs. Nu is hij helemaal op zijn plek als leerkracht van groep 4 bij de Curtevenneschool in Kortenhoef.
Maurits: ‘Na twee jaar gewerkt te hebben als onderwijs assistent twijfelde ik of het onderwijs wel wat voor mij was. Ik besloot van niet en volgde de studie Human Resource Management. Na mijn studie werkte ik bij een organisatie als HR manager. Op een gegeven moment vroeg ik mezelf af: zit ik hier wel op mijn plek? Ik miste het onderwijs, het werken met kinderen en het contact met de ouders.
Direct enthousiast
Ik ging naar een voorlichtingsbijeenkomst over zij-instromers van Talent Primair en was gelijk enthousiast. Ik besloot de stap te wagen en de opleiding te doen. Allereerst heb je een intakegesprek. Als dat goed verloopt, doe je een test bij een Hogeschool. In mijn geval de Hogeschool Utrecht. En dan ga je met je CV onder je arm op zoek naar een geschikte school. Ik werd aangenomen bij de Curtevenneschool.
Veel ervaring is waardevol
Tijdens je opleiding maak je een portfolio met alle relevante werkervaring. De ervaring die je opdoet in andere beroepen, blijkt veel waardevoller dan je denkt. Heb je bijvoorbeeld kennis van gesprekstechnieken, dan kun je die kennis ook weer toepassen bij oudergesprekken. En lesgeven komt aardig overeen met het geven van trainingen. Ik bleek dus veel meer relevante werkervaring te hebben dan ik vermoedde. Dat sterkte mijn zelfvertrouwen. Ik dacht: ik kan dit echt. Dit is een baan die bij mij past. Dat was heel fijn om te ontdekken.
Dubbel en dwars bewijzen
De totale opleiding tot zij-instromer bestaat uit meerder rondes. Er gaat dus een intensief selectietraject aan vooraf. Je moet je als zij-instromer dubbel en dwars bewijzen, maar dat vind ik juist goed. Dan weet je als school en als zij-instromer zeker dat je een goed keus maakt. Belangrijk, want je werkt wel met kinderen.
Veel voldoening
En dan sta je echt voor de klas. Ik wist meteen: dit is wat ik wil. Ik haal zoveel voldoening uit mijn werk als leerkracht. Het is fijn om te merken dat kinderen blij met je zijn. Dat ouders je inspanningen waarderen om een fijne en veilige omgeving te creëren voor hun kinderen. Daar krijg ik veel meer energie van dan van KPI’s halen en een vet salaris.
Ik heb een heel warm en hecht team. Ik voelde me direct welkom. Collega’s vinden het fijn dat een jong iemand met een frisse blik het team versterkt. Door mijn ervaring buiten de schoolmuren kan ik out of the box denken. Dat heeft schoolbreed meerwaarde, merk ik.
Gewoon proberen
Tegen andere potentiële zij-instromers zeg ik; probeer het. Als het echt niets voor je is, merk je dat in ronde 1 al. Bevalt het wel dan heb je veel mogelijkheden. Dat is het voordeel van zij-instromer zijn. Wil je maar 1 dag werken of 4? Het kan. En het is zo’n mooi beroep. Ga gewoon eens naar een voorlichtingsavond en vertel je verhaal. Er zijn genoeg scholen waar je een dag kunt meedraaien om een beetje een indruk te krijgen. Het lerarentekort is een maatschappelijk probleem en dat moeten we met z’n allen oplossen.’
Hebben wij je interesse gewekt?
Onze vacatures vind je op werkenbijtalentprimair.nl. Lees ook het verhaal van Anne Mieke Boor, intern begeleider bij OBS Bijvanck en Openbare Basisschool Blaricum